sâmbătă, 28 iulie 2012

"Expozitie" filatelica la BIAS 2012

Anuntata cu oarecare importanta "expozitie filatelica" pe tema aviatie, in realitate s-a dovedit a fi un mare fâs. O camaruta de maxim 3x3, total improprie in raport cu scopul propus, gazduia cateva exponate, posibil ale unui singur expozant! Fiind total neatractiva, nici curiosi prea multi nu erau.
Pe vremea lui Ceasca am vazut o expozitie filatelica, prin anii '80, tot pe tema aviatie. Pe atunci filatelia avea mult mai multi amatori si mult mai multi pasionati. Imi aduc aminte ca un expozant avea plicuri circulate cu toate zborurile inaugurale ale Concorde! Iar expozitia respectiva avusese loc sub cupola Ateneului!
Dar, chiar si asa, am aruncat si eu un ochi (avand mare grija de... celalalt).
Partea mai neplacuta a fost legata de doua stampile speciale, dedicate mitingului aviatic. Una dintre stampile se vede in imaginea de mai jos. Se vede ca este scris "Corespondenta parasutata".
Adica se cumpara un plic, se aplica stampila, se introduce plicul in cutia postala special amenajata pentru mitingul aviatic, de unde se preia de un avion, apoi parasutistii sar cu corespondenta, iar la sol corespondenta se sorteaza si se expediaza.

Mi-a placut ideea si mi-am luat cateva plicuri. Mai era o stampila speciala, mi s-au stampilat doua plicuri cu fiecare dintre cele doua stampile, dupa care mi-am exprimat dorinta sa am un plic cu ambele stampile. Domnul cu sapca visinie cu numarul 99 mi-a spus ca nu se poate pentru ca stampilele au date diferite. Era adevarat, dar pentru mine nu conta. In schimb domnul respectiv imi spune ca e o ilegalitate sa se aplice ambele stampile si ca nu vrea sa-mi indeplineasca dorinta.

Ca omul nu vrea sa ma rezolve am cam inteles eu de la inceput, dar sa ma ia cu "ilegalitate" mi se pare cam nepotrivit, asa ca intreb ce lege se incalca. Evident ca nu-mi raspunde la intrebare, in schimb imi da un raspuns de politician, pe langa subiect. Eu insist, asa ca se baga in vorba si batranelul cu palarie de paie din prima fotografie. Il intreb imediat in ce calitate imi vorbeste, pentru ca nu are ecuson, deci nu este un oficial. Nici nea asta nu e interesat de intrebarile mele, ci numai de textele lui. Oricum, am inteles, nu se poate.

Mai am in schimb o vorba cu primul domn, care are ecuson, deci este oficial. Il intreb daca exista si plicuri cu tematica "aviatie", pentru ca stampila cu "Corespondenta parasutata" nu prea se asorteaza cu "Noul Cod Civil" de pe plicurile la vanzare. Omul imi zice initial ca nu are altceva. Eu ma mir de situatie; atunci oficialul scoate un teanc de plicuri. Pe fiecare plic este aplicat un timbru cu Aurel Vlaicu si stapila speciala dedicata evenimentului.

Asa mai merge, imi zic eu. Intreb cat costa si mi se spune "10 lei". Hm! Ma uit pe plic, timbrul are valoarea nominala de 2,40 lei, plicul face 1 leu, deci in total 3,40 lei. Un alt pret de vanzare nu este inscriptionat pe plic, asa ca 10 lei inseamna cam de trei ori valoarea nominala. Se intampla adesea sa ma bag in seama si sa scot porumbei pe gura, asa ca il intreb pe oficial daca imi da chitanta fiscala pentru aceste plicuri de 10 lei. Nu sunt deloc surprins cand imi zice nu!

Cum nu, zic eu vesel, ce e asta, evaziune fiscala? Nu e evaziune fiscala, zice oficialul. Dar ce e, intreb eu. N-an retinut ce bălării a mai raspuns oficialul, dar a aparut intre timp un alt nene, tot oficial, care scoate niste chitantiere mototolite dintr-o punga de plastic si imi zice, stai dom'ne ca avem chitanta. In schimb primul oficial adauga "dar nu-ti dau chitanta pentru un singur plic"?!

In primul rand, daca iau singura o chifla de 0,50 lei din supermarchet primesc bon fiscal, asa ca nu am inteles ultima propozitie. In al doilea rand, probabil ca am o față cam de trei lei daca omul si-a imaginat ca nu pot sa cumpar doua mizerii la suprapret. In al treilea rand nu sunt un mare filatelist, nici macar unul mediocru. Asa ca, foarte neplacut impresionat de cele intamplate, mi-am adus aminte ca sunt multe lucruri mult mai interesante de vazut si am uitat repede ca asa zisa expozitie filatelica mai exista. Totusi, de curiozitate, ce parere are Ministerul Finantelor de asta?

Un comentariu: